جابجایی کابین آسانسور

نیروی محرکه لازم برای جابجایی کابین آسانسور توسط موتور آسانسور تولید می شود. در آسانسور کششی این نیرو از طریق سیم بکسل و در آسانسور هیدرولیک از طریق جک هیدرولیک به کابین منتقل می شود.
 
جابجایی کابین آسانسور

برق آسانسور

موتور آسانسور با برق سه فاز کار می کند، لذا در صورتیکه حتی یکی از فازها قطع باشد، آسانسور از کار خواهد افتاد، گاهی اوقات برق واحدهای مسکونی وصل است ولی آسانسور کار نمی کند، زیرا ممکن است یکی از فازها (که تامین کننده برق واحدها نیست) قطع شده باشد.

فلایویل

فلایویل چرخ توپر و سنگینی است که روی محور خروجی موتورهای دو سرعته آسانسور قرار می گیرد و شوکهای حرکتی (شتابهای ایجاد شده توسط موتور) را کاهش می دهد.

ترمز موتور

سیستمی است که در صورت باز بودن، اجازه حرکت را به موتور می دهد و در صورت بسته بودن، موتور و در نتیجه کابین قفل می شود. زمانبندی باز و بسته شدن قفل موتور اهمیت بسیاری دارد و توسط تابلو فرمان کنترل می شود.

انواع موتور گیربکس آسانسور

گیربکس نیروی موتور را دریافت کرده و قدرت آن را افزایش (در نتیجه سرعت چرخش را کاهش می دهد).
در یک دسته بندی، موتورهای آسانسور کششی به دو "نوع گیربکسی" و "بدون گیربکس" تقسیم می شوند.
در یک دسته بندی دیگر، موتورهای آسانسور به دو نوع "تک سرعته" و "دو سرعته" تقسیم می شوند.
انواع موتور و گیربکس قابل استفاده در آسانسورهای کششی عبارتند از:

موتور تک سرعته گیربکسی

این نوع موتور، نیروی خود را از طریق گیربکس به آسانسور منتقل می کند و فقط یک سرعت حرکت برای موتور آن تعریف شده، لذا وقتیکه کابین آسانسور به نزدیکی طبقه رسید، از طریق ترمز موتور، حرکت کابین کند شده و در نهایت کابین در تراز طبقه متوقف می شود.

موتور دو سرعته گیربکسی

این نوع موتور آسانسور دو سیم پیچ و دو سرعت برای حرکت دارد. هنگام شروع حرکت، دور تند استفاده می شود و حدود 30 سانتی متر قبل از رسیدن به تراز طبقات، دور کند درگیر می شود و در محل تراز طبقه توقف کامل صورت می گیرد.
بمنظور کاهش ضربات ناشی از شتاب اولیه و یا توقف، چرخ فلزی بزرگ و سنگینی به نام فلایویل (یا چرخ طیار) به موتور متصل است که تکانه های موتور را جذب کرده و کمی حرکت را در این نوع سیستم نرمتر می کند.

معایب سیستم دو سرعته

مسافرین استارت و استپهای ناگهانی را در کابین تجربه می کنند و این تکانها به تدریج از عمر قطعات آسانسور می کاهد. هرچند که وجود فلایویل کمی از شدت این ضربات کم می کند، اما باز هم این ضربات وجود دارند.
استارتهای ناگهانی موتور جریان برق زیادی را مصرف می کند و لذا هزینه برق این سیستمها کمی بیشتر است.
 
موتور گیربکسی با ولتاژ متغیر – درایو VVVF Variable Voltage Variable Frequency
 
در این نوع موتور، سرعت حرکت موتور و در نتیجه کابین، توسط مدار الکتریکی کنترل می شود و در یک بازه 3 ثانیه ای، به آرامی از صفر به حداکثر سرعت می رسد و هنگام توقف نیز کابین در همین بازه 3 ثانیه ای از حداکثر سرعت به توقف کامل می رسد.
 
موتور بدون گیربکس یا گیرلس با ولتاژ متغیر - درایو VVVF Variable Voltage Variable Frequency
 
نیرو در این موتورها مستقیما و بدون گیربکس به کابین منتقل می شود و برای اینکه حرکت کابین نرم انجام شود، از طریق مدارهای الکتریکی و رگلاتور سرعت حرکت موتور کنترل می شود.

مزایای استفاده از درایو VVVF -Variable Voltage Variable Frequency در سیستم آسانسور

1. مسافرین در این سیستم توقف و استارتهای بسیار نرمی را تجربه می کنند.
2. کلیه قطعات آسانسور از جمله موتور، لنت ترمز و سیم بکسل، نرمتر حرکت می کنند و در نتیجه عمر مفید آنها بیشتر خواهد بود.
3. در این سیستم نیازی به فلایویل نیست.
4. موتور در این سیستم خنکتر کار می کند.

معایب استفاده از درایو VVVF - Variable Voltage Variable Frequency در سیستم آسانسور

1. هزینه نصب اولیه آن نسبتا بیشتر است.
2. نصب اولیه و نگهداری آن پیچیده تر و مستلزم تخصص بیشتری است.
3. در این سیستم صدای موتور خانه کمی بیشتر خواهد بود.