- صفحه اصلی
- مقالات
- انواع آسانسور و تفاوت های آنها چیست
انواع آسانسور و تفاوت های آنها چیست
- در اینجا به معرفی سه نوع آسانسور که شامل آسانسورهای پانوراما (نمادار)، آسانسورهای با دو در مقابل و آسانسورهای با
- دو در مجاور میباشد، میپردازیم.
آسانسورهای پانوراما
امروزه آسانسورهای پانوراما نقش مهمی در زیبایی طراحی معماری ساختمان، ایفا میکند که این مسأله مورد توجه بسیاری از مهندسان ساختمان است. برخی موارد استفاده آن عبارتند از:
- در نمای ساختمانهای با ارتفاع متوسط (مانند مجتمعهای تجاری و رستورانها و…)
- در داخل فروشگاههای زنجیرهای چند طبقه
- در داخل ساختمانهای مسکونی بسیار لوکس تریپلکس و بالاتر
- در هتلها و مکانهای لوکس مانند تالارها
- در سایر ساختمانهایی که آسانسور آن در نما در نظر گرفته شده است.
آسانسور پانوراما دارای تنوع بسیار زیادی در زمینه طراحی بوده که نه تنها معمار را در طراحی معماری خود محدود نمینماید، بلکه ایدههای متنوعی را نیز ارائه میکند.
آسانسور پانوراما معمولا با دو سیستم کششی و هیدرولیک نصب میگردد که هر کدام در شرایطی مزیتهایی بر دیگری دارند.
آسانسورهای پانوراما با سیستم هیدرولیک
اصولا در آسانسورهای پانوراما همواره سعی میگردد تا تجهیزات مکانیکی و برقی در معرض دید قرار نگیرند که در سیستمهای هیدرولیک به دلیل عدم نیاز به سیم بکسل و وزنه تعادل زیبایی بیشتری در آسانسور وجود دارد.
آسانسورهای پانوراما با سیستم کششی
محدودیت سیستم هیدرولیک در ارتفاع و سرعت، لزوم استفاده از سیستم کششی را در ساختمانهای بیش از ۴ یا ۵ طبقه نمایان میکند. اگرچه سیستمهای کششی دارای سیم بکسل و وزنه تعادل هستند ولی با انجام ترفندهایی تجهیزات مکانیکی و برقی، کمتر به چشم میآیند.
فضای موردنیاز سیستم آسانسور پانوراما
آسانسورهای با دو در مقابل
آسانسور دارای دو در، آسانسوری است که مسافران از دو ضلع کابین امکان ورود و خروج از آسانسور را دارند این امکان ممکن است مخصوص یک طبقه باشد و یا مسافران در طبقهای از یک سمت وارد و در طبقه دیگر از سمت مقابل خارج شوند.
در برخی ساختمانها طراح در شرایطی قرار میگیرد که درهای آسانسور در کلیه طبقات در یک راستا قرار نمیگیرند، بلکه به عنوان مثال راستای درها در طبقات بالا در یک سمت ولی در طبقه پارکینگ به علت وجود رمپ در همان راستا، در ضلع دیگری از چاه آسانسور است. در این حالت ممکن است در آسانسور هم در سمت مجاور سایر درها و یا در سمت مقابل سایر درها قرار گیرد.
در آسانسورهای بیماربر و یا تخت بر در بیمارستانها ممکن است به دلیل وجود بخشهای مختلف در طبقات، نیاز به دو ورودی در دو سمت چاه آسانسور باشد به طوری که تخت بیمار از یک سمت وارد و از سمت دیگر به بخشی که لازم است خارج شود.
در برخی ساختمانها اختلاف سطح ورودی ساختمان تا اولین واحد یک نیم طبقه است که اگر نخواهیم ساکنان، نیم طبقه را از طریق پلهها طی نمایند تا به اولین در آسانسور برسند، میتوان از دو ورودی برای آسانسور استفاده نمود که یکی در ورودی ساختمان باز شود و سایر درها در مقابل آن و روبروی واحدهای ساختمان باز شوند.
تلفن : 02146893204
واتس آپ : 09358987865 (ارتباط فقط از طریق واتس آپ)
محاسبه ابعاد چاه در آسانسور
همانطور که عنوان شد، به دلیل وجود درها، در مقابل یکدیگر و با توجه به شکل ۲، وزنه تعادل در بغل چاه قرار میگیرد که در این حالت ۴ فضای تعیین کننده در ابعاد چاه وجود دارد که عبارتند از:
- فضای موردنیاز برای کابین در عرض و عمق (طبق جداول شماره قبل ابعاد موردنظر را به دست میآوریم.)
- فضای موردنیاز برای ریلها در دو طرف چاه
- فضای موردنیاز برای هر در، در عرض و عمق
- فضای موردنیاز برای وزنه تعادل
آسانسورهای با دو در مجاور
تنها مورد استفاده عدم وجود امکان نصب کلیه درها در یک راستا است که پیشنهاد میشود طراحان ساختمان از ایجاد چنین شرایطی در طراحی جلوگیری نمایند چراکه اجرای این قبیل آسانسورها منجر به صرف هزینههای اضافی میگردد. ضمنا پیشنهاد میشود قبل از طراحی و یا در حین آن مشاور خود، مشورت نمایید.
کابین آسانسور دارای دو پخ در دو کنج میباشد، بنابراین فرم کابین بر اساس استانداردهای متداول نیست و ابعاد آن بر طبق حداقل و حداکثر مساحت مجاز، انتخاب میشود.
لازم به توضیح است با وجود توضیحات فوق اگرچه سعی شده است فضای کافی و قابل قبول در طراحی چاههای خاص توسط مهندسان معمار و طراحان ساختمان در نظر گرفته شود ولی امروزه راه حالهای دیگری نیز برای اجرای آسانسورهای خاص، در نظر گرفته میشود مانند آسانسورهای بدون موتورخانه و آسانسورهای کششی با کابین لیفتراکی که نیاز به نصب ریلهای مورب را در آسانسورهای دو در مجاور منتفی مینماید. همه این راه حلها در کوچکتر شدن فضای موردنیاز سیستم آسانسور کاربرد دارند.
در پایان پیشنهاد میگردد در شرایط خاص و حتی شرایط عادی با مشاور آسانسور خود در مورد انواع سیستمهای موجود مشورت نمایید تا اجرای آسانسور در موعد مقرر به بهترین نحو صورت پذیرد.
چاه در آسانسورهای نمادار
چاه آسانسور میتواند با صفحات بزرگ و شفاف پوشیده شده یا به طور عمده باز باشد.
پوشش چاه آسانسور
چاه آسانسور در طبقاتی که ممکن است در دسترس عموم باشد باید دارای پوششی به شرح ذیل باشد:
این پوشش میتواند شیشهای باشد.
ارتفاع دیوارهها از سمت ورودی آسانسور حداقل ۵/۳ متر باشد.
ارتفاع دیوارهها باید از سطح هر دسترسی ۵/۲ متر باشد به شرطی که فاصله این دیوارهها با قطعات متحرک آسانسور حداقل ۵/۰ متر باشد.
اگر فاصله دیواره با قطعات متحرک از ۵/۰ متر بیشتر شود؛ ارتفاع دیواره میتواند متناسب با این افزایش، کاهش یابد، به طوریکه در فاصله ۲ متری، این ارتفاع تا حداقل ۱/۱ متر مجاز خواهد بود.
در پایین ترین طبقه یا زیر آن فضایی برای پرسنل سرویس کار تامین شود، به نحوی که بتوانند به قسمتهای خارجی کابین برای نظافت یا سرویس دسترسی پیدا نمایند و فاصله باز افقی بایستی حداقل ۴۵ سانتیمتر باشد.
آسانسورهای نصب شده در فضای آزاد
در شرایط محیطی غیر عادی که در آن باد شدید، باران، برف یا یخبندان قابل پیش بینی است، باید از استفاده از آسانسور در فضای باز پرهیز نمود، مگر آن که پوشش کامل برای چاه نصب شود. ضمن آن که وجود این آسانسور در محاسبات بار ترافیکی ساختمان نباید منظور شده باشد.
انواع آسانسور به نوعی از تجهیزات گفته می شود که اجسام مختلف اعم از مسافر و بار را در محل های مختلف از جمله ساختمان ، کشتی و یا مکان های دیگر به صورت عمودی جابه جا و به بالا یا پایین منتقل میکند .
آسانسور ها عمدتا به وسیله ی موتور های الکتریکی کار می کنند که به وسیله ی کابل کششی و یا سیستم های تعادل مجهز به وزنه و چاه و یا بوسیله ی پمپ مایع هیدرولیک برای به حرکت در آوردن جک استفاده می کند .
برای جابه جایی و حمل سرنشینان در یک ساختمان از سه راهکار : آسانسور ، پله برقی و یا پیاده رو متحرک می توان استفاده کرد ، این تجهیزات با توجه به میزان استفاده با قدرت های مختلف طراحی و ساخته می شوند .
شاخص های مهم برای طراحی انواع آسانسور :
- مکانیزم چاله
- استفاده های ویژه
- محل قرارگیری آسانسور
- نوع ساختمان
- ارتفاع ساختمان
- مکانیزم چاهک
انواع آسانسور ها با توجه به ساختار چاه به دسته های زیر تقسیم می شوند :
- آسانسور های شیشه ای
- آسانسور های بالا برنده
- آسانسورهای هیدرولیک
- آسانسورهای کششی
آسانسور های هیدرولیک عمدتا به وسیله ی یک پیستون در قسمت پایینی آسانسور نگه داشته شده و به سمت بالا حرکت داده می شوند .
این نوع از آسانسور ها برای ساختمان های کم ارتفاع که دارای حدودا ۲ الی ۸ طبقه می باشند کاربرد دارد و دارای سرعت دویست فوت در دقیقه می باشند .معمولا موتورخانه ی آسانسور های هیدرولیک در پایین ترین سطح مجاور به چاهک آسانسور واقع شده است
آسانسور های هیدرولیک عمدتا از دو نوع اصلی به شرح زیر ساخته شده اند :
انواع آسانسور هیدرولیک
آسانسور های هیدرولیک معمولی به همراه چاهک یا چاله
این نوع آسانسور هیدرولیک دارای یک طناب قرقره در کف چاهک آسانسور قرار دارد که با پایین آمدن آسانسور ، پیستون جمع شده را پذیرا می باشد .
در بعضی اشکال از این نوع آسانسور ها ، یک پیستون تلسکوپی موجود است که فرو ریخته و نیازمند به یک سوراخ کم عمق درزیر چاهک دارد.
حداکثر مسافتی که این نوع آسانسور می تواند حرکت کند ۶۰ فوت می باشد .
آسانسور های هیدرولیک فاقد چاهک یا چاله
این آسانسور ها دارای یک پسیستون در دو طرف کابین می باشند که دارای سه مدل زیر مجموعه می باشد .
آسانسور های هیدرولیکی طنابی
در این مدل از آسانسور از ترکیب طناب و یک پیستون برای حرکت دادن آنها استفاده می شود . این آسانسور ها توانایی حرکت تا ۶۰ فوت را دارند .
آسانسور های هیدرولیکی تلسکوپی
در این نوع از پیکر بندی پیستون های تلسکوپی در بالای چاهک آسانسور ثابت می باشند و دارای دو و یا سه قطعه ی تلسکوپی می باشد که قابلیت حرکت تا ۵۰ فوت را دارند .
آسانسور های هیدرولیکی بدون تلسکوپ و یا غیر تلسکوپی
این مدل دارای یک پیستون بوده و تا ارتفاع ۲۰ فوت را می تواند طی کند .
آسانسور کششی توسط کابلی که به دور چرخ فلکه موتور که عمدتا در بالای چاهک قرار دارد به بالا و پایین جابه جا می شود ، این نوع از آسانسور ها معمولا برای ساختمان های متوسط و یا بلند کاربرد دارند و سرعت حرکت آنها به مراتب بیشتر از آسانسور های هیدرولیک می باشد ، وجود وزنه تعادل در این آسانسور ها باعث می شود که این آسانسور ها بسیار کار آمد تر از قبل باشند .
انواع آسانسور کششی
آسانسور های کششی به سه دسته ی اصلی تقسیم می شوند که به شرح زیر می باشند .
آسانسور های کششی دارای گیربکس
در این نوع از آسانسور ها یک گیربکس متصل به موتور وجود دارد که چرخی را که طناب ها را حرکت می دهد ، می چرخاند.
آسانسور های کششی گیربکس دار می توانند با سرعت بیش از ۵۰۰ فوت در دقیقه حرکت کنند .
آسانسور های کششی گیرلس
در این نوع از آسانسورها چرخ یا فلکه ی بسیار بزرگی وجود دارد که مستقیما به موتور متصل شده است این نوع از آسانسور ها سرعتی بالغ بر ۲۰۰۰ فوت بر ثانیه دارند .
آسانسور های بدون مووتور خانه
در این نوع از آسانسور که به طور معمول از نوع کششی می باشند و فاقد موتور خانه هستند موتور در داخل چاهک قرار می گیرد.
انواع آسانسور ها بر اساس ارتفاع ساختمان
ساختمان های کم ارتفاع
در این نوع ساختمان ها از آسانسور هیدرولیک استفاده می کنند
ساختمان های با ارتفاع متوسط
در این نوع از ساختمان ها از آسانسور گیربکس استفاده می کنند
ساختان های با ارتفاع بلند
در این نوع از ساختمان ها از آسانسور گیرلس استفاده می کنند
انواع آسانسور بر اساس نوع ساختمان ها
آسانسورهای مخصوص پارکینگ ها
آسانسورهای صنعتی
آسانسورهای کشاورزی
آسانسورهای مسکونی
آسانسورهای بیمارستان
آسانسور حمل تخت
آسانسور های حمل کننده ی تخت بر عمدتا برای حمل و جا به جای بیمارانی است که اکثرا قادر به جابه جایی و یا برخواستن نیستند کاربرد دارد ، یکی از شاخص ها و خصوصیات این آسانسور ها حرکت آهسته ی آنها می باشد .
این آسانسورها مصرف برق بسیار کمی دارند و همچنین در زمان قطعی برق می توانند به کار خود ادامه بدهند
این آسانسور ها اغلب دارای دو ورودی از سمت جلو و عقب هستند .
آسانسور های برانکا بر
این نوع آسانسور ها اندازه ی کوچک تری نسبت به آسانسور های تخت بر دارند ، این نوع آسانسور های می توانند از نوع هیدرولیک و یا کششی باشند .