- صفحه اصلی
- فلکه هرزگرد آسانسور
- فلکه هرزگرد آسانسور چیست
فلکه هرزگرد آسانسور چیست
آمر فلز تولید کننده انواع فلکه هرزگرد آسانسور می باشد جهت اطلاع از قیمت انواع قطعات آسانسور نحوه فروش فکه هرزگرد و قطعات آسانسور همچنین خرید فکلکه هرزگرد آسانسور با شماره تماس های ما در تماس باشید:
تلفن : 02146893204
واتس آپ : 09358987865 (ارتباط فقط از طریق واتس آپ)
فلکه هرزگرد یکی از بخش های مهم و اساسی در سیستم تعلیق آسانسور می باشد که برای انتقال قدرت و نیروی موتور و حرکت به سیم بکسل به کار می رود و نیروی کششی که در اثر اصطکاک ایجاد شده بین سیم بکسل و سطح شیارهای فلکه می باشد.
اتصال سیم بکسل به مرکز کابین و مرکز وزنه تعادل از طریق فلکه گیربکس نیز امکان پذیر است که باید در این حالت از فلکه بسیار بزرگی که روی گیربکس قرار می کیرد ،استفاده نمود که هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بودوهم فضای زیادی را اشغال می کند .به همین دلیل از دو فلکه کوچک، یکی برای گیربکس و یکی برای فلکه هرزه گرد استفاده می شود که فاصله بین کابین و وزنه تعادل را فراهم می سازد.
در سیستم تعلیق آسانسور جهت ایجاد فاصله، انتقال قدرت از موتور آسانسور و افزایش مزیت مکانیکی سیستم های تعلیق آسانسور از فلکه هرزگرد استفاده می شود. بیشترین فشار کابین و بار یا ظرفیت داخل کابین به همراه قاب وزنه تعادل و حتی وزن سیم بکسل ها، به روی فلکه اعمال می شود. در آسانسور از دو نوع فلکه استفاده می شود که به فلکه های هرزگرد معروف می باشند.
فلکه هرزگرد ثانویه و فلکه هرزگرد انحرافی. فلکه ثانویه معمولا در آسانسورهای گیرلس و مستقیما در زیر موتور استفاده می شود و فلکه انحرافی برای تغییر جهت سیم بکسل و هدایت سیم بکسل ها به کار می رود.
بنابراین فلکه ها جز اصلی سیستم محرکه آسانسور می باشند و هر گونه مشکل در آنها می تواند تاثیر بسیار زیادی بر حرکت آسانسور بگذارد پارامترهای فلکه هرزگرد آسانسور می بایست با موتور آسانسور هماهنگ باشد.
بنابراین هنگام خرید فلکه هرزگرد، نوع موتور باید مشخص باشد. همچنین قطر فلکه هرزگرد می بایست حداقل چهل برابر قطر سیم بکسل کششی باشد. فلکه های هرزگرد موجود در این مجموعه به دلیل استفاده از مرغوب ترین مواد اولیه و استفاده از دانش فنی متخصیصن علم ریخته گری، با تهیه آلیاژی از چدن که دارای استحکام فشاری بالا و مقاومت سایش و خوردگی مطلوبی نسبت به سایر فلکه های موجود در بازار دارند و همچنین استفاده از بلبرینگهای برند اصلی و کیفیت عالی با انجام تست و آزمایش های لازمه جهت اطمینان از کیفیت آن و ماشینکاری بسیار دقیق قطعه ریخته گری شده جهت جلوگیری از تنش یا بالانس می باشد
همچنین تولیدات پس از اتمام هر مرحله از ساخت و مونتاژ محصول توسط واحد کنترل کیفی مجموعه به صورت دقیق کنترل می گردد و این امر باعث تحویل قطعه ای سالم با گارانتی معتبر به مشتریان می باشد.
چگونگی متعادل شدن فاصله بین کابین و وزنه تعادل
برای متعادل شدن فاصله بین کابین و وزنه تعادل نکته قابل توجه این است که شیارها در فلکه های هرز گرد، نقش کشش ندارند و تنها جهت هدایت سیم بکسل ها مورد استفاده قرار می گیرند . در واقع نیروی کششی که ایجاد می شود بوسیله فلکه گیربکس متناسب باکاهش یا افزایش زاویه پیچش سیم بکسل ها بدور فلکه گیربکس ،کم یا زیاد می شوند .پس نتیجه می گیریم که استفاده از فلکه هرز گرد، نیروی کششی فلکه گیربکس را کاهش داده وسبب سهولت حرکت کابین می شود و این یکی از مهمترین اصول سیستم تعلیق در آسانسور می باشد.
البته قابل توجه است که محل نصب فلکه هرز گرد نیز خیلی مهم است و باید به شکلی باشد که نیروی کششی مفید توسط فلکه گیربکس ایجاد شود. فلکه هرز گرد هم راستا و هم جهت فلکه گیربکس باشد. همچنین حداقل میزان زاویه پیچش بدور گیربکس، صد و پنجاه درجه است .
مشخصات عمومی فلکه هرزگرد
-قطر فلکه هرزگرد آسانسور
نسبت بین قطر گام فلکه هرزگرد حداقل 40 می باشد که این با بند 9-2-1 استاندارد ملی آسانسور، Bsو 17.1A مطابقت دارد.
حداقل نسبت بین قطر گام فلکه کششی و قطر اسمی سیم بکسل باید برابر 30 در 5655Bs ولی 32 در 17.1A می باشد.
جنس و مواد فلکه هرزه گرد آسانسور
به طور معمول از چدن برای فلکه استفاده می شود زیرا دارای قابلیت ریخته گری خوب، استحکام فشاری بالا، مستهلک ارتعاش، خواص لغزشی خوب، قابلیت حرکت یا ایست اضطراری دورانی و نیز مقاومت به خوردگی بالا می باشد.
سختی فلکه ریخته گری شده، بستگی به ترکیب شیمیایی آن دارد. برای مثال کلاس 40# (دارای استحکام کششی 40000psi) از سختی 180 تا 210 برینل برخوردار است. برای فلکه هرزگرد و پولی سیم بکسل حداقل سختی بین 160 تا 200 برینل قابل قبول است اما برای فلکه کششی به حداقل سختی بیشتری نیاز است که برای این منظور می توان از عملیات حرارتی یا سختی سنجی بهره برد. واضح است که سختی شیار فلکه از سطح آن کمتر است، در فلکه های عملیات حرارتی شده، سطح بیرونی فلکه باید از سختی قابل قبولی برخوردار باشد .
نحوه نصب فلکه هرزگرد
مواردی که در نصب فلکه هرزگرد آسانسور باید مد نظر داشت تا نصب وحرکت آسانسور با هیچ گونه مشکلیروبرو نشود به این قرار است:
نصب فلکه هرزگرد باید کاملا طبق استاندارد ملی نصب آسانسور انجام پذیرد.
طراحی فلکه هرزگرد باید با توجه به سرعت آسانسور و بار اسمی آسانسور و همینطور متناسب با قطر فلکه موتور آسانسور باشد.
فلکه هرزگرد بایستی در برابر تنش های خمشی و پیچشی بسیار مقاوم باشد تا عملکرد آسانسور در ایمنی کامل باشد.
زاویه آلفا بین فلکه هرزگرد و فلکه گیربکس موتور آسانسور باید کامل و دقیق محاسبه و رعایت شود.
بلبرینگ فلکه هرزگرد باید در محل خود کاملا مهار شود و هیچگونه لقی نداشته باشد.
وجود هر گونه ترک و ناصافی در فلکه هرزگرد را حتما بررسی کنید چون که امکان دارد هنگام فرایند ماشینکاری معیوب یا ترک خورده شده باشد.
فلکه هرزگرد نیز باید بصورتی نصب شود که هیچ لقی یا لنگی نداشته باشد.
شیار های فلکه هرزگرد آسانسور باستی حتما بزرگتر از قطر سیم بکسل باشد تا ازاستهلاک سیم بکسل ها کم کند.
پس از فیکس فلکه هرزگرد در داخل شفت آن و سپس قرار دادن آن بر روی یک تکیه گاه کاملا دقت کنید تا هیچگونه لنگی یا لقی نداشته باشد.
هنگام نصب فلکه ، محور بلبرینگ آن با محور فلکه هرزگرد دقت داشته باشید تا کاملا هم راستا باشد.
پس از نصب کردن فلکه هرزگرد حتما یاتاقان های آن را روغنکاری نمایید تا بهتر کار کند.
صافکاری و پرداختکاری شفت فلکه راحتما خوب بررسی کنید چون که اگر مشکلی در شفت وجود داشته باشد سبب خرابی بلبرینگ و خوردگی شفت خواهد شد.
تولید کننده فلکه هرزگرد آسانسور
شرکت آمر فلز امیر تولید کننده فلکه هرزگرد آسانسور در ایران با داشتن سالها تجربه در این زمینه و ارسال آن به سرتاسر ایران و جهان جهت سفارش با شماره تماس :
02146893204
قیمت فلکه موتور آسانسور
فلکه اصلی موتورگیربکس آسانسور
در مواردی که بلبرینگ فلکه دچار مشکل می شود، مثلا ترک برمی دارد یا گیرپاژ می کند، اگرچه تعویض بلبرینگ فلکه هرزشدنی است اما تعویض خود فلکه مقرون به صرفه تر است.
هنگامی که فلکه هرزگرد دچار خوردگی شود لازم است که فلکه هرزگرد آسانسور تعویض گردد.
سیسم تعلیق آسانسور یعنی یک موتور گیربکس با فلکه گیربکس در موتورخانه و بر سقف چاه آسانسور قرار می گیرد که سیم بکسل ها بر روی آن قرار می گیرند و از دو طرف به کابین آسانسور و فریم وزنه تعادل متصل هستند.
از عمده ترین دلایل خرابی های فلکه های هرزگرد می شود به نصب نادرست، بالانس نکردن وزنه کابین، انتخاب نادرست سیم بکسل و عدم رعایت استاندارها نصب اشاره کرد.
یکی از بخش های مهم و اساسی در سیستم تعلیق آسانسور فلکه هرزگرد می باشد، که از آن برای انتقال قدرت و نیروی موتور و حرکت بکسل به کار می رود.