تفاوت آسانسور هیدرولیک و روملس
آسانسور هیدرولیک:
در آسانسورهای هیدرولیک قدرت اصلی که باعث حرکت عمودی کابین آسانسور به بالا یا پایین می شود از یک جک (پیستون) بالا یا پایین برنده به همراه موتور تامین کننده قدرت ( پاوریونیت) تشکیل شده است.
روش کلی کار آسانسور هیدرولیک بدین صورت است که چرخیدن موتور در پاوریونیت باعث می شود دستگاه تلمبه ، روغن را از مخزن به سیلندر پمپاژ کرده و سپس با پر شدن ظرفیت سیلندر، روغن با فشاری که در آن ایجاد می شود کابین و پیستون را به طرف بالا به حرکت در می آورد. البته زمانی که کابین آسانسور به طبقه مورد نظر می رسد سیستم مرکزی کنترل آسانسور به موتور سیگنالی برای قطع شدن پمپاژ روغن ارسال می کند که با اینکار کابین آسانسور در طبقه مربوطه می ایستد. همچنین برای پایین آمدن کابین نیز کار بدین صورت است که سیستم مرکزی کنترل به دریچه فرمان سیگنالی میفرستد که باز شود و در واقع حرکت راحت روغن در سیستم فراهم گردد و سپس سنگینی کابین موجب می شود که به پیستون(جک) و سپس به سیلندر فشار وارد شده و سپس روغن از دریچه به مخزن باز گردد و پس از آن برای توقف در یک طبقه در زمان توقف سیستم کنترل مرکزی دستور بسته شدن به دریچه را ارسال می کند و طبیعتا جریان یافتن روغن متوقف شده و کابین آسانسور در حرکت خود به سمت پایین می ایستد. با توجه به این ساختاری که عرض شد میتوان نتیجه گرفت که آسانسورهای هیدرولیک معمولا برای برای انتقال وزن ها و ظرفیت های بالا و البته در طول مسیر پایین مورد استفاده قرار می گیرند.
حتما می دانید که گرانروی (نرمی و چسبندگی) روغن با دماهای مختلف تغییر می کند برای همین حفظ دمای روغن در موتورخانه آسانسور هیدرولیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا بطور نمونه یکی از مهمترین ایراداتی که برای بعضی آسانسورهای هیدرولیکی پیش می آید در فصل زمستان بدلیل کاهش دمای محیط عمل انتقال کابین آسانسور به بالا یا پایین با مشکلاتی همراه است برای حل این مشکل باید دمای محیط را دمای نرمال بین 20 الی 35 درجه فراهم نمود و یا می توان در مخزن روغن آسانسور هیدرولیک، دستگاه گرمکن برقی قرار داد تا دمای روغن در سطح خاصی باشد و و یا اینکه می توان در فصول سرما روغن با ویسکوزیت کم استفاده نمود و در فصل گرم روغن استاندارد آسانسور مربوطه را استفاده کرد. همچنین باید توجه نمایید که موتورخانه آسانسور هیدرولیک برای جلوگیری از بالا رفتن دمای روغن باید به سیستم تهویه و همچنین پوشش عایق مجهز باشند تا اگر روغن نشت کرد جریان روغن دچار اختلال نشود.
خصوصیات آسانسور های هیدرولیکی:
1 – در آسانسور هیدرولیک زمانی که برق قطع شود و آسانسور از کار بیافتد هر شخصی می تواند با باز کردن شیر هیدرولیک کابین را به طبقه پایین هدایت کند و مسافران را خارج نماید و برای این کار نیاز به نیروی متخصص نمی باشد .
2– در آسانسور های هیدرولیک تعمیر و نگهداری نسبت به آسانسور های دیگر ساده تر می باشد زیرا که لوازم یدکی به کار گرفته شده در این آسانسور ها با بسیاری از سیستم های هیدرولیک صنعتی مشترک می باشد و از این رو صنعتگران آشنا به سیستم هیدرولیک نیز می تواندد این نوع از آسانسور ها را تعمیر نمایند .
3 – آسانسور های هیدرولیک به دلیل این که برای ساختمان هایی نهایتا 5 طبقه به کار برده می شوند هزینه پایینتری نسبت به آسانسور های کششی دارند اما اگر در تولید و نصب آن از قطعات مرغوب استفاده شود قیمت تمام شده آن به مقدار کمتری با آسانسور های کششی فاصله خواهد داشت .
4 – در آسانسور هیدرولیک ارتفاع جک محدود می باشد و این نوع آسانسور ها بیشتر در ساختمان های کمتر از چهار طبقه یا نهایتا پنج طبقه به کار گرفته می شوند .
5 – از جمله آسانسور های نرم و روان که مسافران بیشتر در آن احساس راحتی می کنند آسانسور های هیدرولیک می باشند.
6– آسانسور های هیدرولیک مصرف برق بیشتری نسبت به سایر آسانسور ها دارند و راندمان آن ها از بقیه آسانسور ها کمتر می باشد .
آسانسور روملس:
این مدل دستگاه را آسانسور گیرلس یا آسانسور های MRL آسانسور روملس (آسانسور های machine room less) می نامند .
موتور این مدل آسانسورها از نوع گیرلس (فاقد گیربکس) بوده که جایگزین بسیار مناسبی برای موتورهای گیربکسی می باشد موتور های گیرلس با راندمان بالا و حجم پایین و مصرف کم انقلاب بزرگی در صنعت آسانسور ایجاد کرد.
در آسانسور MRL (بدون موتورخانه) از موتوری بسیار کوچک اما قدرتمند گیرلس (فاقد گیربکس) استفاده میشود بجای اینکه مانند آسانسور های قدیمی از موتورگیربکسی با استراکچر سنگین و پر حجم در موتورخانه آسانسور روی دال بتونی سقف چاهک استفاده شود، از موتور گیرلس کم حجم و کوچک با قدرت و راندمان بالا استفاده میشود این موتور گیرلس با روش MRL به داخل چاهک آسانسور منتقل میشود و نیاز به موتورخانه ندارد و حداقل فضای ممکنه را اشغال می کند، در حالیکه آسانسورهای قدیمی معمولا یک موتورخانه آسانسور روملس در بالاترین نقطه ی چاه و یا پایین ترین نفطه ی چاه برای نصب موتور گیربکس آسانسور و تابلو فرمان ، گاورنر و متعلقات لازم دارد.
استفاده از قطعات مرغوب و با کیفیت و طراحی اولیه ، نحوه ی اجرا و تیم مجری نقش بسزایی در کیفیت این مدل از آسانسور های گیرلس و روملس (MRL) دارد.تجربه نشان داده است که طراحی و اجرای این مدل از آسانسورها با دیگر آسانسورهای قدیمی (هیدرولیک و گیربکسی) کاملا متفاوت و نیاز به تخصص و تیم بسیار قوی در زمینه ی طراحی ، تولید و مونتاژ می باشد.
مزایای آسانسورهای روملس:
- مراحل نصب سریع آسانسور
-عدم نیاز به موتورخانه سنگین
- کاهش هزینه های ساخت و ساز ساختمان
- کم حجم بودن قطعات و لوازم آن
- سازگار با محیط زیست
-حذف سیستم ترمز لنتی که عملا در حفظ محیط زیست تاثیرگذار است
- انجام سرویس نگهداری راحت
-کاهش تعویض پی درپی لنت ترمز آسانسور هم یکی دیگر از مزایای آسانسورهای روم لس است
- دسترسی آسان نصاب و سرویسکار به تمام تجهیزات در داخل چاه آسانسور
مشخصه های فنی آسانسور روملس:
پوسته ساخته شده از بهترین مواد چدن با مقاومت بالا در مقابل فشارهای سیم بکسل
امکان نصب در موتور در درون چاهک (بدون موتورخانه) و یا سقف آخر
ایجاد حداقل صدا معادل و یا کمتر از 40 dp
مجهز به encoder متصل به موتور و دارای قابلیت کنترل از دور در تمام لحظات کارکرد
مجهز به بوبین ترمز از 24 ولت تا 110 ولت DC
دارای 2 ترمز مستقل با قابلیت استفاده به صورت مجزا (تابلو فرمان) و یا دستی